Wat zijn categorieën, tags en markers?
Iedereen heeft ervan gehoord: categorieën, tags en markers. Velen hebben er mee gewerkt, maar wat is nu het verschil tussen deze drie vormen? En wat kun je er nu eigenlijk mee? Om al deze vragen te beantwoorden, brengen we de werking in kaart en laten we je met een aantal praktische voorbeelden zien hoe je deze drie filtermogelijkheden in kunt zetten.
Allereerst een stukje geschiedenis, want waarom zijn deze drie toepassingen eigenlijk bedacht? De categorieën, tags en markers dienen voor beheerders van een plaece website als filter-middelen. Wanneer een database gekoppeld wordt aan een website, wordt alle informatie uitgewisseld. In het geval van partners met een grote database kan dit betekenen dat er duizenden items worden aangeboden. Redactioneel wil je op een website handmatig kunnen bepalen welke informatie op welke plek wordt getoond. Je wilt immers niet op iedere pagina alle duizenden items tonen. Hiervoor heb je filters nodig en komen de categorieën, tags en markers in beeld.
Categorieën, tags en markers in plaece.base
In plaece.base is het voor beheerders en gebruikers mogelijk om informatie in te voeren. Veelal zullen dit locaties, evenementen, routes en/of deals zijn. Voor alle vier deze types geldt dat ze gekoppeld kunnen worden aan een categorie, tag of marker. De categorie is hierin altijd verplicht, terwijl een tag of marker optioneel is. Tevens kunnen markers alleen door beheerders ingevoerd worden, deze zijn dus niet beschikbaar voor gebruikers.
Het zo goed mogelijk invoeren van deze data zorgt ervoor dat er binnen een website heel specifiek informatie gefilterd kan worden. Stel de wens is om een overzichtspagina te maken met alle restaurants, dan is dit mogelijk door een juiste categorie te koppelen. In veel gevallen is het echter noodzakelijk om een verdere verfijning door te voeren, waarbij de tags en markers in beeld komen.
In basis is het een driedelige functionaliteit:
- De basis zijn de categorieën
- De verfijning zijn de tags
- De specialisatie zijn de markers
Het meest eenvoudige voorbeeld van deze indeling, is de wens om een pagina te maken met alle Italiaanse pizzeria’s. Een vertaling naar de filters ziet er als volgt uit:
- De categorie ‘Restaurant’
- De tag ‘Italiaans’
- De marker ‘Pizza’
Zodra voor alle items in de database deze gegevens worden gevuld, krijg je in de website de mogelijkheid om een breed scala aan pagina’s vorm te geven, specifiek voor de informatie die jij wilt laten zien.
Wat is het verschil tussen tags en markers?
Deze vraag wordt waarschijnlijk het meest gesteld. In basis is er geen verschil tussen een tag of een marker. Het verschil zit hem in de toepassing van deze filters.
Markers kunnen alleen door beheerders gekoppeld worden terwijl tags ook door ondernemers gebruikt gekoppeld worden. Het verschil zit hem in de rechten van de verschillende accounts.
Dit verschil is belangrijk, mede omdat dit bepaald of je een tag of juist een marker wilt inzetten.
Een voorbeeldje:
Stel dat de wens is om op de homepagina van een website dé parels van een stad of streek te tonen. Deze parels worden door de redactie zorgvuldig uitgekozen en in de spotlight gezet. In dit scenario wil je een marker toepassen: de redactie kan in de database dan heel zorgvuldig een selectie aan items koppelen met de juiste marker, om ze vervolgens op de website te tonen.
Zou je in bovenstaand voorbeeld kiezen voor een tag, dan zouden ondernemers hun eigen locatie toe kunnen voegen op de homepage (en dan is het geen redactionele keuze meer)
Een ander scenario is een algemeen overzicht van alle restaurants die geschikt zijn voor kinderen. Dit kunnen in het geval van een grote stad of streek veel diverse items zijn. In dit geval is het handig om een tag te hanteren, zodat ondernemers zelfstandig de juiste tags kunnen koppelen. Als redactie ben je dan niet verplicht om handmatig alle items in te voeren, maar hoef je alleen regie te houden op de content die wordt ingevoerd.